Burka, haikostyme og ytringsfrihet

Burka, haikostyme og ytringsfrihet

Av Annette Henriksen, Master i filosofi fra Universitetet i København

En artikkel på nrk.no førte til en god latter. Vi fikk se et bilde av en trist hvit mann i haikostyme, med teksten «Fikk burkabot for å ha på seg haikostyme». Hvordan i alle dager kunne dette skje? Sammenblandingen av haikostyme og et alvorlig tema var rett og slett for morsomt til ikke å dele på sosiale media.

Hendelsen skjedde 6.oktober og var en konsekvens av en lov som ble innført 1 oktober i Østerrike. Loven sier at det er forbudt å dekke hele ansiktet i det offentlige rom. På folkemunne og i internasjonale media er dette blitt kalt et burkaforbud. Grunnen for at en muslimsk kvinnes klesplagg har fått en lov oppkalt etter seg er enkel. Argumentene for forbudet har primært vært at dette skal beskytte de Østeriske verdiene og skape integrering. Men så, til stor overraskelse ble denne unge, hvite,østeriske mannen rammet. Det er jo rett og slett for ille.

Mannen gikk rundt i haikostyme på gaten da han var maskot for en ny elektronikk kjede. Haien ante fred og ingen fare. Da han ble stoppet av politiet vil jeg tro det var med en viss forvirring. I lovens øyne var brøt han forbudet de østeriske populistene har kjempet så hardt for. Dermed ble det bot. Vi i Norge kan le litt av dette, og tenke joda dette bør en jo ha forutsett. Om vi skulle innført en lov mot forbud av burka ville nok det norske Storting tenkt på dette. Vi kan likevel ikke stikke under en stol at enkelte av oss nok synes det var sjokkerende. Det må da vises litt skjønn. Det var jo ikke uskyldige hvite menn dette skulle gå utover.

Om vi ser på debatten om et eventuelt forbud mot burka som har foregått her hjemme har denne stort sett tatt for seg religionsfrihet og kvinners rett til å velge hva de skal gå i. Humanistiske verdier som samfunnet er stiftet på gir oss rett til dette. Vi kan tilbe den guden/gudene, eller vitenskapelige forklaringer vi ønsker. Som kvinne skal du få gå i dress eller miniskjørt så mye du vil.

Det er likevel de som mener at religiøse symboler bør være regulert. Om et livssyn fører til kvinneundertrykkelse så bør vi beskytte kvinnene mot dette. Samfunnet skal gjøre grep uansett hva vi kvinner måtte mene. Burka er undertrykkende. Et stadig press for å vise seg lettkledd er kvinnefrigjørende og er det dermed ikke.

Jeg ønsker å bringe ytterligere en verdi inn i debatten om burkaforbudet, nemlig ytringsfrihet. Loven sier at vi borgere ikke kan dekke til ansiktet i det offentlige rom. Ja, den går så langt som å si at østerrikerne ikke har lov til å ha ansiktsmaling over hele ansiktet. Dette gjelder alle og til enhver tid. Med unntak av enkelte offentlige høytider som Halloween og Jul. Da kan de gå rundt i en maske utformet som julenissen eller Batman så mye de vil.

Ytringsfrihet skal gi oss rett til å ytre våre meninger uten å være redd for å bli forfulgt, men også her setter samfunnet enkelte begrensinger. Det er ikke lov med hatefulle ytringer og trusler. Å kalle noen en hore, homse, jøde i en truende og nedsettende setting bør ikke være tillatt. Det er nedverdigende og skummelt for den som blir utsatt for det. Det vi kan ikke akseptere. Hvordan står så ytringsfrihet i forhold til påkledning. Når vi velger plagg sier vi noe om hvem vi er, er det også en ytring. Et hipsterantrekk sier jeg at man mest sannsynlig liker bruktmarkeder og er lidenskapelig opptatt av kaffe. Dress og briller signaliserer at man jobber i et respektert yrke der penger rår. Jeg vil tillate meg å si at burkaforbudet gjelder nettopp denne problemstillingen. Skal vi kunne få lov til å dekke til hele ansiktet i det offentlige rom? Er dette en type ytring vi bør kjempe for å ha muligheten til?

Er det mulig å se noen grunn til at vi ikke kan ytre oss ved å gå helt tildekket. Kan det virke truende?

Vi mennesker er ikke bare styrt av sosiale settinger, men også biologi. I hele vår arts historie har vært avhengig av for å forstå hva andre mennesker føler og reagerer. Dette for at vi skal kunne knytte bånd og stole på hverandre. Selv i dagens digitale verden der mange samtaler går via Messenger, Twitter og en helt enkelt e-post bruker vi emojis for å hjelpe til å forstå konteksten for hva vi mener. Det gir et ekstra innblikk i at vedkommende som skriver det virkelig er glad på våre vegne. Så bra 😊! I sosiale grupper og i samfunnet er samhandling, tillit og å skape bånd med andre ekstremt viktig. Vi er ikke bare individer, men også mennesker avhengig av en sosial tilhørighet. Vi trenger å vite hva andre synes og bygge en tillit for å jobbe og bo sammen.

Den relativt nye problemstillingen med burka og tildekking er dermed noe som kanskje vi skulle reflektert over før? Om heldekkende ansiktsplagg gjør det vanskelig å bygge tillitt til enkeltmennesker og påvirker samfunnet er det da vi skal trekke grensen? Se for deg et samfunn der alle går rundt med en helt nøytral blå ansiktsmaske. I løpet av dine leveår vil du ikke se ansiktene til et eneste menneske foruten om dine aller nærmeste som du møter i den private sfære. Hva vil dette gjøre med vår samfunnsstruktur? Er det det østeriske forbudet noe vi burde ha innført for flere tiår siden? Ikke for å intrigere nye kulturer, men rett og slett for å sørge for et samfunn der vi møter hverandre ansikt til ansikt.

Når det kommer til burkaforbudet i lys av ytringsfrihet er det ikke respektløst å sidestille religiøse plagg og karnevalskostyme. Det er den østeriske loven som svart på hvit som gjør dette. Burka og haikostyme vil fra nå av i Østerrike gå hånd i hånd og gi en bot til opp til 1400 kr. Om du er en av de som virkelig liker å kle deg ut og skal til Østerrike er det derimot ikke å fortvile. Loven gir unntak for enkelte høytider. Så hver Halloween og jul er det bare å slå seg løs, men ikke prøv å spre glede ved å gi ut kaker på gaten iført et Cookie Monster kostyme utenom disse høytidene!